Ad Code

Responsive Advertisement

Faktor Yang Mempengaruhi Kesihatan Manusia

Contoh Karangan Faktor Yang Mempengaruhi Kesihatan Manusia

Kesihatan merupakan sesuatu yang amat penting dalam dir seseorang manusia. Lebih-lebih lagi, pada mada kini manusai semakin terdedah kepada pelbagai ancaman dan masalah kesihatan, berikutan dengan gaya hidup yang semakin mencabar. Pelbagai faktor yang dapat mempengaruhi kesihatan seseorang dari segi mental mahupun fizikal.

     Antara faktor yang mempengaruhi kesihatan manusia ialah penekanan terhadap aspek fizikal. Sebagai contoh, dengan melakukan senaman, risiko penyakit jantung dapat dikurangkan. Ia memperkuat dan meningkatkan keupayaan otot-otot dan jantung serta akan mengurangkan bebanan pada jantung. Selain dapat mengurang risiko penyakit jantung, bersenam juga dapat meningkatkan paras kolestrol pelindung yang dikenali sebagai ‘high density lipo’ protein (HDL). Antara jenis senaman yang popular pada masa kini ialah senamrobik dan kolestenik. Tuntasnya, senaman merupakan salah satu faktor yabg menyebabkan kesihatan manusia .

      Selain itu, amalan pemakanan yang seimbang turut menjadi faktor yang mempengaruhi kesihatan manusia. Makanan seimbang dapat memberikan tenaga dan haba yang cukup kepada badan seseorang. Pealiran darah juga akan lancar. Hal ini dapat memastikan gas oksigen dapat dialirkan ke seluruh tubuh badan dengan baik. Makanan seimbang yang digambarkan oleh piramid makanan membolehkan pembinaan tisu-tisu baru bagi menggantikan tisu-tisu badan yang lama atau rosak. Makanan yang seimbang turut memastikan badan mengandungi kandungan nutrisi yang mencukupi. Sebagai contoh, kandungan badan yang cukup vitamin, garam mineral, kalsium dan sebagainya akan dapat melindungi diri daripada penyakit seperti skurvi, selesema demam, rabun malam dan sebagainya. Pendek kata, amalan pemakanan penting untuk kesihatan kita.

      Di samping itu, kesihatan manusia juga dipengaruhi oleh pengambilan makanan suplemen. Hal ini kerana, makanana suplemen penting untuk meningkatkan daya pencegahan penyakit. Sebagai contoh, penghidap osteoparosis iaitu seseorang yang mempunyai tulang yang lemah, rapuh dan mudah patah dapat membina tulang yang kuat melalui pengambilan pil kalsium yang mencukupi. Dengan ini kadar kehilangan jisim tulang dapat dielakkan. Makanan suplemen juga mempunyai bakteria yang sihat untuk membersihkan toksik dalam kolon atau usus kita. Dengan ini, toksik tidak akan meresap jauh ke dalam sistem badan kita.

      Kesihatan manusia juga dipengaruhi oleh gaya hidup seseorang individu. Hal ini kerana, gaya hidup yang tidak sihat akan dapat menjejaskan kesihatan seseorang. Sebagai contoh, pengmbilan alkohol dan amalan merokok bagi pesakit diabetes terutamanya akan menyebabkan penyakit jantung. Hal ini kerana, amalan merokok menyebabkan saluran darah menjadi sempit dan seterusnya cenderung menyebabkan tekanan darah tinggi. Jelaslah bahawa, kesihatan manusia berpunca dari gaya hidup seseorang individu.

      Intihannya, kesihatan manusia bergantung kepada pelbagai faktor yang mendorong kepada taraf kesihatan yang baik . Namun, ianya bergantung pada sikap individu tersebut dalam menjaga kesihatan diri. Oleh itu, kita mestilah mengambil berat dalam menjaga kesihatan diri masing-masing .

Catat Ulasan

1 Ulasan